Průvodce nebo delegát? A není to jedno?

Ne, není!!!

Představte si, že jedete někam na dovolenou. Jste poprvé v dané zemi a cizím jazykem se buď domluvíte špatně anebo vůbec ne. Chcete ochutnávat místní dobroty a užívat si moře a hotelové bazény. Možná máte v plánu místo vaší dovolené důkladně poznat a chtěli byste vyrazit někam na výlet pěšky, autem nebo autobusem.

Toužíte prozkoumat vyhlášené restaurace, bary a diskotéky v okolí. Anebo máte v úmyslu si pořádně užít program All Inclusive v hotelu a celý den se válet na lehátku na pláži. Kdo vám poradí, kde a jak si tyhle všechny radosti na dovolené užít??

No přece delegát cestovní kanceláře!

Lidé si často pletou delegáta s průvodcem. A vůbec nejčastěji si myslí, že delegát a průvodce je jedno a totéž.

Ne ne, není to jedno a totéž. Mezi těmi dvěma je podstatný rozdíl. I když je fakt, že ve spoustě věcí jsou si tyhle dvě profese hodně podobné. Někde se dokonce slučují. Pojďme se podívat, jak se vlastně liší.

Pokud pojedete na dovolenou s cestovkou, tak se pravděpodobně setkáte s oběma. S průvodcem i s delegátem.

Delegát nebo delegátka je osoba, která se o vás bude starat během vašeho pobytu. Bude vás nejspíš vítat na letišti v destinaci a bude viditelně označen, abyste ho/ji ihned poznali. Hned budete vědět, na koho se obrátit.

Delegát obvykle nosí uniformu, kterou velice často tvoří něco jako tmavě modrá sukně nebo kalhoty a bílá košile k tomu. Připnutá jmenovka a logo cestovky v ruce nebo nad hlavou, jsou samozřejmostí.

Našla jsem ve svém archívu hodně starou fotku z roku 1999, kdy jsem začínala s prací delegátky. Můžete se podívat, jak jsem tenkrát vypadala. Mám na sobě část uniformy, kterou jsme s ostatními delegáty nosili. Všimněte si toho mírně znaveného výrazu v mé tváři. Byla to jedna z docela náročných sezón.

 

Radka delegátka 2

Delegát, pokud zrovna není unavený, by se měl vždy zářivě usmívattvářit se sympaticky. Záleží mu na tom, abyste se na dovolené cítili jako doma.

Úsměv má v popisu práce. Delegát je pro průměrného cestovatele nesmírně důležitý, bez něj se daleko nedostane. Obvykle má široké znalosti destinace a kromě spousty užitečných informací, které vám sdělí, vám také pomůže s vašimi dotazy, přáními a stížnostmi.

Je tady pro vás v případě, že se, nedej bože, zraníte nebo onemocníte, když ztratíte cestovní pas, děti nebo manžela. Bez něj se nejspíš nedostanete z letiště do vašeho hotelu a nebudete vědět o dané destinaci vůbec nic.

Je pravděpodobné, že bude přítomen nejen na letišti, když přiletíte, ale následně i u vašeho ubytování v hotelu. Určitě ho ale uvidíte na úvodní informační schůzce.

Podá vám spoustu informací o tom, jak to ve vašem hotelu chodí, kam můžete jet na výlet organizovaně se skupinou nebo kam se vydat sami půjčeným autem. Je vybaven mapou destinace a mívá v tašce obvykle spoustu brožurek a užitečných informací.

Do hotelu za vámi bude chodit pravidelně a měl by být vždy na vaší straně. Bude bojovat jako lev, abyste dostali ten pokoj s výhledem na moře, který jste si zaplatili. Bude ho zajímat jestli vám v hotelu chutná. Můžete se na něj obrátit v případě, že vám zapomenou uklidit hotelový pokoj.

Delegátovi si stěžujte na neuklizenou pláž nebo špinavou vodu ve venkovním bazénu. Nenaběhne sice hned s úklidovými prostředky a nepustí se do práce, ale má ty správné “páky” na to, aby se věci daly do pohybu.

Samozřejmě nezadaří se vždy a všude. Ani delegát neumí zázraky na počkání a nemožné do tří dnů.

Poručíme větru, dešti…!!!

Já sama jsem jako delegátka pracovala 11 let a dobře vím, čeho jsou někteří klienti cestovek schopni. Chci se s vámi podělit o jednu příhodu, která mi tenkrát docela „pocuchala nervy“ a stála mě dost energie. Dneska už se tomu musím smát.

Jednou jsem v destinaci měla paní, která měla zaplacený pokoj s výhledem na moře. Přiletěla v noci, asi kolem 2 hodiny ranní a hned po ubytování mi volala celá rozčílená, že žádné moře z okna nevidí a že to takhle nenechá a ať okamžitě, ale opravdu okamžitě, přijedu situaci vyřešit!!!

Byla tenkrát hodně tmavá noc a ani měsíc nesvítil. Požádala jsem tedy po telefonu klientku, aby vyšla na balkón hotelového pokoje a pokusila se mi do telefonu popsat, na co z balkónu kouká a co tam vidí. Čekala jsem, že se bude jednat o výhled do silnice, do hor, v úplně nejhorším případě výhled směr kontejnery s odpadky nebo technické zázemí hotelu.

K mému překvapení mi ale paní sdělila, že před ani pod balkónem nic vidě není. Dodala ještě, že venku je tma jako v pytli.

S paní jsme se po dlouhé telefonické diskusi nakonec shodly, že v noci problém výhledu nevyřešíme. Slíbila jsem jí, že za ní hned ráno zajedu a že se sejdeme na recepci v hotelu a podíváme se na ten výhled za bílého dne.

Kolem páté ráno, hned jak vyšlo slunce, paní volá znovu a hlásí, že MOŘE Z BALKÓNU VIDÍ!!!

Kde ale to moře bylo? Proč ho v noci neviděla nebo ani netušila, že tam je?

Paní dostala pokoj s nádherným výhledem do velmi klidné zátoky, kde po celý den nešplouchla ani vlnka. Moc a moc se mi tenkrát omlouvala za noční útok na můj spánek i za ty nadávky, kterými mě počastovala.

Prý si představovala, že pod oknem venku budou divoké mořské vlny narážet na skalní útesy, voda se bude tříštit o skály a moře bude přinejmenším šumět.

Protože moře se chovalo celkem tiše a nenápadně, myslela si, že tam vůbec není. Navíc ta tma…

Tak tedy:

Delegát není schopen zařídit, aby slunce svítilo nebo aby nepršelo. Neumí ani dodat mořské vlny nebo je naopak zklidnit. Nemá magickou schopnost ovlivnit počet a druh živočichů v moři. Dokonce ani nezvládne vysvětlit chaluhám, že na pláži nemají co dělat.

Není zodpovědný za to, že hoteloví klienti z jiných zemí se v hotelu opíjejí a vesele vyřvávají po hotelových chodbách až do rána.

Delegát není vlastníkem letadla, kterým turisté přiletěli a tudíž není zodpovědný za zpoždění. Nemůže ani za ztrátu kufrů nebo jiné pohromy.

Delegát tady je pro vás a máte ho v ceně zájezdu. Ale není to “děvče pro všechno”. Je to osoba, která když může, tak pomůže. A také vám usnadní komunikaci s recepcí hotelu anebo mateřskou cestovkou doma.

Buďte na něj, prosím, hodní, protože dobrý delegát vždy “kope” především za vás. Křikem a výhrůžkami se toho moc nepořídí. To platí obecně všude. Nejen na dovolené.

Do náplně práce vašeho delegáta může spadat i průvodcování na výletě.

V některých zemích jede s vámi na výlet sám. Jinde ale podle místních zákonů, musí být doprovázen místním průvodcem, který na tuhle práci má potřebné “papíry”. Je to správné a logické, místní průvodcovské asociace si chrání svůj trh a v mnoha zemích si bez licence ani neškrtnete. Kdyby tomu tak nebylo, mohl by si tam pak provázet své turisty úplně každý.

Váš delegát v takovém případě bude výklad místního průvodce překládat anebo, když už obsah výletu dobře zná, bude mluvit sám. Místní průvodce tam bude jenom jako záruka, že informace vám podávané, jsou správné a všechno bude probíhat podle plánu. Vyhnete se tak i problémům s místní policií, která v mnohých destinacích průvodcovské licence přísně kontroluje.

Tady vidíte, že delegáti toho často musejí zvládnout opravdu hodně. Jejich práce vyžaduje vynikající komunikační schopnosti, pevné nervy, flexibilitu a často taky svatou trpělivost.

A jak jsou na tom průvodci? Co ti mají na starosti? O průvodcích píšu v tomhle článku.

 

Radka Holešovská
Jsem průvodkyně po Kypru a o ostrově vím téměř všechno. Provedu vás po historických místech, ukážu vám krásy kyperské přírody a seznámím vás se životem místních obyvatel. Se mnou poznáte Kypr líp než s cestovkou.
Komentáře